Czy masz problemy z filtrem cząstek stałych DPF / FAP ?
  • Kontrolka DPF lub awarii silnika zaświeciła się na desce rozdzielczej ?
  • Samochód jedzie w trybie awaryjnym lub „trybie wypalania” ?
  • Słabe przyspieszenie ?


Czy w obliczu wysokich kosztów naprawy usunąć fitr, czy regenerować DPF?
Zastanawiasz się, co jest najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie?

filtr cząstek stałych dpf

Co to jest filtr cząstek stałych DPF ?

DPF (filtr cząstek stałych), znany również jako FAP w niektórych samochodach francuskich, to urządzenie na wzór katalizatora wsadzone w układ wydechowy nowoczesnych pojazdów z silnikami diesla w celu redukcji emisji spalin. Działa poprzez zatrzymanie sadzy ze spalin, pozwalając pozostałym gazom przelatywać przez wydech. Samochód, w którym poprawnie działa to urządzenie, nie powinien dymić na czarno, a końcówka rury wydechowej powinna być czysta, wolna od czarnego nagaru. Najwięcej sadzy filtr wyłapuje w momencie, w którym silnik jest zimny (kilkadziesiąt sekund po uruchomieniu)

Jak w przypadku każdego rodzaju filtra filtr cząstek stałych musi być regularnie czyszczony, aby działać poprawnie. W przypadku DPF, czyszczenie DPF jest wykonywane w procesie znanym jako regeneracja DPF, który obejmuje kombinację funkcji katalizatora w układzie i wypalania sadzy do postaci gazu w bardzo wysokiej temperaturze, zostawiając pozostałość w formie popiołu w samym filtrze. Regeneracja DPF powinna być automatycznym procesem odbywającym się w trakcie normalnej eksploatacji samochodu. Ten proces można zauważyć to w postaci wydalania dużej ilości białego dymu z układu wydechowego.

DPF był w powszechnym użyciu w samochodach osobowych i vany z około 2003 roku w ramach przygotowań do Euro 4 (2005) głównie w Peugeot, Renault i BMW. Norma Euro 5 (2009 ) wprowadziła obowiązek instalacji DPF dla samochodów z silnikiem diesla i vany. Norma Euro 6 (2014) będzie miała bardziej restrykcyjne wymagania.

Problemy napotykane w układzie DPF

Jeśli regeneracja DPF nie działa prawidłowo to prowadzi to do nagromadzenia się sadzy wpływając na wydajność i oszczędność paliwa. Pozostawiona bez nadzoru spowoduje zablokowanie DPF, co ostatecznie może powodować bardzo kosztowne uszkodzenia innych części silnika. Zablokowanie DPF jest też niebezpieczne, ponieważ może spowodować przegrzanie się układu wydechowego i spowodować zagrożenie pożarowe. Aby temu zapobiec większość nowszych pojazdów przejdzie w awaryjny tryb lub „tryb wypalania” na tym etapie, co może oznaczać, że ​​pojazd będzie miał minimalną moc ledwo wystarczającą do dojazdu do domu. Proces regeneracji następuje podczas jazdy gdy pojazd porusza się regularnie z prędkością ok 80 km/h lub więcej np. podczas jazdy autostradą. Po przejściu w tryb regeneracji zazwyczaj wystarczy jazda na około 2500 obrotów na minutę (ok 80 -120 km/h) przez około 30 minut. Proces taki wykonywany co najmniej raz w miesiącu, powinien wystarczyć. Jednak wiele pojazdów z silnikiem diesla jest eksploatowanych głównie w ruchu miejskim lub na trasach częstego zatrzymywania się np. lokalne dostawy, taksówki, itp. To nie są warunki,które pozwalają autu przeprowadzić pełnego procesu regeneracji.

Nawet jeśli funkcje regeneracyjne działają poprawnie, wytworzą pozostałości w postaci popiołu w DPF co ostatecznie doprowadzi do zablokowania filtra DPF. Z tego powodu DPF jest klasyfikowany przez producentów samochodów jako część eksploatacyjna, tak jak klocki hamulcowe czy filtry powietrza itd i nie podlega gwarancji. O system DPF należy zatem odpowiednio dbać.

System DPF sygnalizuje konieczność wymiany !

Jeśli świeci się lampka DPF lub ostrzeżenie Anti-Pollution, proszę tego nie ignorować (typowe symbole ostrzegawcze kreska poniżej). Uzyskaj profesjonalną poradę, rozważ opcje i zajmij się tym problemem. Pozostawienie problemu ostatecznie będzie kosztować znacznie więcej w dodatkowych rachunkach za naprawę i może być niebezpieczne.

Lampka ostrzegawcza na kokpicie, świecąca cały czas. W momencie gdy lampka DPF świeci cały czas Twój DPF jest już prawie w 100% zapchany. Wymuszona regeneracja w trybie serwisowym lub ”wypalenie na autostradzie” nie pomoże w usunięciu problemu.

Tak więc na tym etapie masz do wyboru:

Zamiennik DPF – nieautoryzowany warsztat może zastąpić DPF część kosztów które poniósłbyś w ASO. Warsztat powinien przeprowadzić kontrole diagnostyczne, wymienić zespół DPF na nieoryginalny, ustawić parametry ECU-sterownika silnika oraz zresetować lampki ostrzegawcze. Taki warsztat może również zoptymalizować parametry pracy silnika poprzez dodanie mocy i momentu obrotowego przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa

Usunięcie DPF – nieautoryzowany warsztat może usunąć filtr cząstek stałych za ułamek części kosztów co oznacza, że ​​nie będzie miał żadnych problemów w przyszłości z zapychaniem i regeneracją DPF. Jest to najtańsza opcja. Warsztat wykonuje pełną kontrolę diagnostyczną, usunie urządzenie DPF, zmieni oprogramowanie ECU, zresetuje lampki ostrzegawcze.

Warsztat jednocześnie powinien zaproponować zmianę oprogramowania mająca na celu poprawę zużycia paliwa i podniesienie mocy. Po zakończeniu nie ma widocznych zmian w systemie i samochód nadmiernie nie dymi. Nasze rozwiązanie jest odwracalne, dzięki czemu można zamontować DPF ponownie w przyszłości, jeśli będziesz miał takie życzenie.

Najlepsze rozwiązanie problemu z DPF dla Ciebie zależy od okoliczności, np. rodzaj i stan samochodu, Twój sposób jazdy, budżet, plany na przyszłość, tj. tego, czy zamierzasz zachować lub sprzedać itp pojazd.

Filtr cząstek stałych – co jeszcze trzeba wiedzieć ?

Często mówi się, że należy ”jechać przepalić samochód” na autostradzie w celu oczyszczenia DPF (wypalanie DPF). Proszę pamiętać, że jest tylko częściowo prawdziwe. Jeśli DPF jest zablokowany poza zdolnością do regeneracji lub zablokowany ze względu na pozostałości popiołu, zrobisz więcej szkody dla silnika.

Istnieje wiele dodatków do czyszczenia DPF reklamowanych jako magiczne lekarstwo na DPF. Musimy znaleźć taki, który usunie zanieczyszczenia filtra i usunie popiół z zablokowanego filtra.

Filtry DPF są ściśle powiązane z mechanizmami mającymi wpływ na emisję. Jeżeli części te nie działają poprawnie mogą przyczyniać się do zablokowania DPF. Oraz odwrotnie – zapchany DPF może uszkodzić te elementy ze względu na nadmiar ciśnienia zwrotnego.

Filtry DPF znajdują się blisko Turbiny, więc jeśli turbo pcha olejem może przyspieszyć zapchanie DPF. Odwrotnie zablokowany DPF może uszkodzić turbo z powodu nadmiaru ciśnienia zwrotnego.

Niektóre silniki PSA zamontowane w Peugeot, Renault, Ford, Volvo i Nissana mają dodatkowe zbiorniczki z dodatkiem wtryskiwanym do paliwa co ma wspomóc regenerację. Ważne jest, aby utrzymać stan dodatku do paliwa (dostępny tylko u dealerów ASO za ok. 500-700 zł). Z naszego doświadczenia wiemy,że uzupełnianie jest często zaniedbywane, nawet przez głównych dealerów, ze względu na koszty obsługi. Jeśli usuniesz DPF nie będziesz musiał uzupełniać tego płynu!

Obsługa DPF jest skomplikowane i powinna być wykonywana wyłącznie przez doświadczonych specjalistów z użyciem specjalistycznego sprzętu. Wszystkie prace związane z DPF muszą być uzupełnione właściwą kalibracją, bądź zresetowaniem ECU pojazdu. Nie jest możliwe, aby po prostu usunąć DPF elektronicznie lub po prostu usunąć urządzenie DPF bez modyfikacji programu w ECU.

Nasze doświadczenie i sprzęt pozwala nam usunąć poprawnie i bezpiecznie Filtry cząstek stałych we wszystkich samochodach.

Czy usuwanie DPF jest nielegalne z punktu widzenia prawa ?

Usunięcie DPF nie jest nielegalne. Nasi mechanicy usuwają filtr cząstek stałych zachowując oryginalny wygląd wydechu i po zakończeniu naprawy nie ma widocznej różnicy, w ten sposób masz możliwość ponownej instalacji DPF w przyszłości.

Nasi mechanicy i elektronicy zamykają problemy z DPF w większości samochodów, które cierpią z powodu problemów z DPF, w tym samochodów, 4×4, vanach i komercyjnych. DPF jest ściśle powiązany z innymi elementami silnika, więc u nas można je sprawdzić i dokonać odpowiednich napraw jeśli zajdzie taka potrzeba.

Jeśli masz problemy z DPF w swoim samochodzie, flocie, lub innym pojeździe, skontaktuj się z nami –
tel. +48 607 939 500.